Mancarea tailandeza

 Prima data cand am mancat mancare tailandeza mi-au dat lacrimile aproape spontan. Tailandezilor le place mancarea iute, si nu putin iute, din piper sau ceapa, de exemplu, ci foarte iute, din ardei iuti. Ardeiul iute, acela mic (rosu sau verde), cel mai puternic dintre toti. De abia aterizasem, am ajuns la hotel si  am iesit imediat sa mananc ceva. Ei bine, nu era tocmai mancare tailandeza, comandasem spagheti cu ton; in dreptul mancarii, in meniu, scria "Hot" si era desenat un ardei iute, dar m-am gandit ca probabil era 'mancabila'. Pentru limba mea si papilele gustative europene, nu a fost...
 Am luat 1-2 inghitituri, mi-au dat lacrimile si am baut imediat sucul de fructe pe care-l comandasem cu spaghetele... iar in mandria mea de barbat (deh) mi-a fost rusine sa mai cer unu suc, sau apa, asa, cu ochii inlacrimati. Asa ca am mestecat gheata din pahar cub dupa cub pana cand am simtit ca pot vorbi din nou. De multe ori am vrut sa trec pe acolo sa mai comand aceaasi mancare, fiind curios daca m-am obisnuit sau nu cu mancarea iute, insa mereu am uitat. Am senzatia ca totusi acum nu mi se va mai parea iute, dupa 2 ani de stat aici.
 Dar nu trebuie sa va speriati, nu toata mancarea este iute si aveti de unde alege. Evitati-le pe cele in care vedeti bucatele rosii de ardei, sau eventual intrebati vanzatorul:
- Phet mai? (este iute?)
Raspunsul va fi:
- Mai phet (nu este iute) ...sau
- Phet (iute) ...
- Phet nit noi (putin iute).
 Dar, daca in ultima vreme ati mancat doar mancare romaneasca, europeana, balcanica etc, este bine sa evitati si mancarurile putin iuti. Sau, daca le comandati, nu va grabiti ca mine sa infulecati totul dintr-o inghititura :)
 La restaurant, daca comandati mancarea ii puteti spune chelnerului "mai phet" - niciodata sa nu-i spuneti 'putin iute' deoarece una inseamna 'putin' pentru ei si alta pentru dvs. In plus, in 90% dintre cazurile 'mai phet' vor rezulta in putin iute deoarece tot vor scapa 1-2 ardei iuti.
 Bucataria tailandeza este foarte variata si mancarurile au un gust placut si puternic aromat, datorita ierburilor si condimentelor folosite. Cred ca majoritatea turistilor adora mancarurile tailandeze.
 In alimentatia tailandezilor orezul este prezent la aproape toate mesele, asa cum la noi este painea. Apropos de paine, desi nu pot sa spun ca am cautat rpea mult, pana acum nu am gasit paine gustoasa, ca la noi acasa. Vorba aia: fie painea cat de rea...
 Tailandezilor le place sa manace si de multe ori transforma mesele in adevarate evenimente. Servitul mesei este si un motiv pentru 2 prieteni (sau mai multi) sa se intalneasca si sa stea de vorba. Asadar, 'hai la o bere' se transforma in 'hai la masa'.
 Mancarea tailandeza se prepara repede si este mult mai sanatoasa (majoritatea) decat a noastra. Nu este prea grasa si faptul ca legumele nu sunt fierte ori prajite cu orele face ca acestea sa-si pastreze majoritatea vitaminelor si elementelor nutritive. Iar majoritatea tailandezilor mananca afara cel putin o data pe zi - ma refer la clasa muncitoare si nu la cei 1% care au servitori, bucatari etc lol
Peste tot se gasesc restaurante, unele improvitate doar pe durata serii ori a diminetii. Conditiile de igiena sunt mult sub cele europene, insa personal n-am avut probleme de digestie pana acum. Este bine totusi sa fiti atentie si sa folositi bunul simt cand comandati mancare de pe strada, deasemenea daca comandati frigarui, pulpe de pui etc, aveti grija sa fie bine prajite.
 Ce am observat peste tot, in toate restaurantele, inchise ori stradale, este ca nu se curata legumele. Rosiile sunt taiate direct, cu cotor cu tot, usturoiul isi pastreaza coaja, ceapa, in special daca este mica, nu este, deasemenea curata s.a.m.d. Cu toate acestea, sau poate din aceasta cauza, mancarea este foarte gustoasa. Nu va grabiti insa sa infulecati, dupa cum scriam mai sus - nu tot ce pluteste in supa dvs se mananca :) In afara de cele scrise mai sus, sunt destule mirodenii care deasemenea nu se mananca, precum frunzele de dafin, sau un fel de bete tari (dintr-o planta aromata). Referitor la supa, tailandezii nu beau apa si prefera sa 'pescuiasca' ce este de mancat din supa.
Pad Thai
 Tot referitor la supa, trebuie sa incercati supa de creveti (tom iam cung) - aceasta este mancare traditionala tailandeza si este extrem de gustoasa. Cereti sa nu fie iute deoarece de multe ori este. Tot mancare de-a lor este si som tam, salata de papaya de se mananca cu orez - atentie, si aceasta este de obicei iute; se mananca de obicei cu peste prajit ori cu friptura de pui la gratar si se spune ca vinul alb merge foarte bine cu aceasta salata. Ar mai fi si 'pad thai', taitei cu creveti, dar de aceasta nu sunt sigur ca-i mancare tailandeza deoarece se gaseste cam peste tot in Asia. In Filipine are mai multa varza, de exemplu, pe cand in Tailanda are alune si embrioni sau rasaduri (nu prea stiu cum se cheama) de, cred, fasole - vedeti in poza.
Tom yam kung
 Tailandezii au importat si o multime de feluri de mancare de la vecinii lor, asa ce vati gasi multe restaurante cu mancaruri chinezesti, koreene, japoneze, vietnameze si multe altele.
 Nu va recomand sa comandati dulciuri importate (torturi, prajituri cu creme etc) deoarece rareori sunt gustoase, mai degraba cumparati dulciurile locale de la tarabele de pe strada - sigur veti sti care sunt acestea.
 Iar daca vreti sa incercati ceva intr-adevar deosebit, incercati greierii sau viermii prajiti in ulei sarat - ii veti vedea din cand in cand la tarabele ambulante, impreuna cu alte delicatese originare din nord.
 Un ultim sfat: tom yam sunt toate supele iuti, tom giâât sunt cele fara gust.
Vanzatorul a spus ca astea sunt veverite, nu sobolani

cafebar.ro